Զրուցակիցս հայ կերպարվեստի ջատագով, հավաքորդ և հանրահռչակող ՌՈԲԵՐՏ ՍՄԻՌՆՈՎՆ է, որի հետ շոշափեցինք հիմնականում հայ ժամանակակից կերպարվեստի զարգացմանը և միջազգայնացմանը առնչվող հարցեր։
-Ձեր գործունեությունը ծավալվում է կերպարվեստի բնագավառում, որը մեծ նախաձեռնությունների ասպարեզ է։ Եվ որտեղ տապալումը հաճախ շատ բարձր գին ունի։
-2014-ին մեր բեմելն էր արտաքին աշխարհում։ Մեր, այսինքն` հավաքորդ գործընկերների և արվեստասերների փակ խմբի։ Ցանկանում էինք տարածել հայ և ռուսական կերպարվեստի ներկայացուցիչների ստեղծագործությունները։ Իհարկե, շեշտը դնում ենք հայ ազգային կերպարվեստի վրա, չէ՞ որ մեր նկարիչները տաղանդավոր են, և աշխարհը պետք է ճանաչի նրանց։ Եվ գնահատի։ Խորհրդային շրջանից հետո նրանք մատնվել են բախտի քմահաճույքին։ Պետությունն ապահովում էր պատվերով, խորհրդահայ կերպարվեստագետները մասնակցում էին միջազգային ստուգատեսների, Երևանում կազմակերպվում էին լուրջ ցուցահանդեսներ, և ստեղծագործող մարդիկ իրենց վաղվա օրվա նկատմամբ վախ չունեին։ Այսօր, այս ծանր օրերում, երբ մեր հայրենիքի անկախությունն է վտանգված, մեզ մեծ ոգեշնչում է պետք և՛ անհատների, և՛ պետության կողմից։ Եվ մենք՝ ես և համախոհ արվեստասեր և հավաքորդ ընկերներս, փորձում ենք վերականգնել խորհրդային բարի ավանդույթները, իհարկե, ժամանակի մարտահրավերն ու պահանջները հաշվի առնելով։ Ի վերուստ մեր ազգին շնորհված է կերպարվեստային տաղանդ, դա իսկական գանձ է, որը չունեն շատ այլ ազգեր։ Մենք չպետք է գետնին թողնենք մեր գանձերը։
-Ձեր մուտքն այս հրապուրիչ, բայց նաև բարդ աշխարհ, իհարկե, պատահական չէ, Ձեր տոհմում արվեստի մեկենասությունը ժառանգական է։ Դուք մասնագիտական ի՞նչ հմտություններ ունեք։
-Սովորել եմ Սանկտ Պետերբուրգի տնտեսագիտության և իրավունքի ինստիտուտում, Լոնդոնի Սոթբիսի հանրահայտ աճուրդի տան արվեստի կառավարման ինստիտուտում։ Հայաստանում երկար ժամանակ զբաղվում եմ կերպարվեստի հանրահռչակմամբ, ունեմ ոչ շատ մեծ, բայց հարուստ հավաքածու։ Այսօր մենք պետք է ժամանակին համահունչ քայլենք, պատրաստենք արհեստավարժ սերտիֆիկացված մասնագետներ, որոնք գործունեություն կծավալեն միջազգային շուկաներում։ Պետությունը պետք է արվեստի միջազգային շուկայի որակավորված մասնագետներ պատրաստի։
-Նորանկախության շրջանում հանրապետության կառավարման կառուցվածքում առանձին կամ կցորդված եղել են մշակույթի նախարարություններ, որոնք լավագույն դեպքում ինչ-որ հոբելյանական ցուցահանդեսներ էին կազմակերպում, կամ էլ գեղարվեստական ոչ բարձրարժեք ստեղծագործությունների սատարում։ Հետո էլ հաճախ տարակուսանք հարուցող կոչումներ, ընդունելություններ և վերջ, գավառական հանդիսախաղը հասնում է իր վախճանին։
-Ձեր ասածն անցած փուլ է, չաշխատող մեթոդ։ Այո, մշակույթի նախարարները պարզապես ցուցահանդես են բացում, օտար երկրում ներկայացնում հայ նկարչին, լավագույն դեպքում տվյալ ցուցահանդեսը ներկայացնում են ևս մի քանի քաղաքում և այդքանով ավարտում են իրենց առաքելությունը։ Այսօր եթե միջավայրին անծանոթ արվեստագետի ես ներկայացնում, ապա պետք է նոր ձևաչափեր կիրառես, աշխատես 3d տարբերակով, շարժվող կտավի մատուցմամբ, ինչ-որ թատերական խաղարկումներ լինեն` կապված ցուցադրվելիք աշխատանքների հետ։ Արտաքին աշխարհի հետ փոխառնչվելու համար պետք է ընդունել նրանց մարտահրավերները և հարաբերվել նրանց հետ, իհարկե, պահպանելով սեփական դեմքը։
-Հայաստանը շատ հարուստ է նկարիչներով և քանդակագործներով։ Բնականաբար ծառանում է ընտրության հարցը։ Ինչպե՞ս եք այն լուծում։
-Հիմնականում փորձում ենք երիտասարդ կերպարվեստագետների ներառել մեր ծրագրերում, նախ ապավինելով նրանց ստեղծագործական որակին։ Մի նրբություն կա այստեղ. մեզ հետ համագործակցող ստեղծագործողը պետք է նաև ներդաշնակվի միջավայրին, այլ կերպ ասած՝ կոնֆլիկտային չլինի։ Նկարիչների հետ, առհասարակ, համագործակցելը, աշխատելը, անկեղծ ասած, երբեմն բարդ է։
-Բայց նաև շատ է հետաքրքիր, լի անակնկալներով, համաձա՞յն եք։
-Անպայման, հակառակ դեպքում կյանքս նրանց հետ չէի կապի։
-Հայ ազգային կերպարվեստի միակ ստվերոտ կողմը նրա անճանաչելիությունն է աշխարհում։ Սա ինչպե՞ս եք փորձում հաղթահարել։
-Նախ անհրաժշտ է ներկայանալ պատշաճ ձևով, ապահովել մշտական կապ, պարբերաբար ծանոթացնել հայկական կերպարվեստի ավանդույթների և ժամանակակից իրողությունների հետ։ Նշեմ մի շատ կարևոր հանգամանք. յուրաքանչյուր երկրի հետ պետք է համագործակցել՝ հաշվի առնելով նրա կերպարվեստի ընկալման և գնահատման յուրահատկությունները, ոճային և գունային պատկերացումները և այլն։ Այս ամենը հաշվի առնելով՝ կերպարվեստի միջազգային շուկաներում երբեք չենք մերժվել, մեր ազգային կերպարվեստը հավանում և գնահատում են։
-Պարոն Սմիռնով, հիշելով իմաստուն խոսքը, թե ավելի լավ է մի անգամ տեսնել, քան տասն անգամ լսել, խնդրում եմ որևէ օրինակով հիմնավորեք վերը նշվածը։
-Սիրով։ Երկու տարի առաջ Շվեյցարիայի Բեռն քաղաքում կազմակերպեցինք Աշոտ Հովհաննիսյանի («Դեղձ Աշոտ») նկարահանդեսը, որը մեծ հաջողություն ունեցավ։ Պատճա՞ռը. նա ոճային տեսանկյունից հոգեհարազատ էր շվեյցարացիներին, կրում էր Պաուլ Քլեյի ազդեցությունը, իհարկե՝ իր գունային և հորինվածքային մեկնաբանությամբ։ Շվեցարիայի արվեստագետներն ու արվեստի սիրահարներն ուղղակի հիացած էին, մամուլում էլ հայտնվեցին շատ արժեքավոր անդրադարձեր։ Շվեցարիան ընկալեց և հիացավ Աշոտ Հովհաննիսյանի արվեստով։
-Շատ տպավորիչ է Ձեր պատասխանը։ ՈՒզում եմ նաև տեղեկանալ. վաճառք իրականացնու՞մ եք, չէ՞ որ ցուցահանդեսների կազմակերպումը, այն էլ Հայաստանի սահմաններից դուրս, համալիր միջոցառումների ամբողջություն է և ենթադրում է ֆինանսական լուրջ ներդրումներ։
-Մենք առայժմ զուտ առևտրաշահ նպատակներ չենք հետապնդում, գլխավորը հայկական կերպարվեստի հանրահռչակումն է։
-Հարցազրույցի սկզբում նշեցիք, որ Հայաստանի անկախությունն է վտանգված, մեծ ոգեշնչում է պետք և՛ անհատների, և՛ պետության կողմից։ Ոգեշնչումը գործի կեսն է, ի վերջո, անելանելի իրավիճակներում լույսը թունելի վերջում տեսնում են ոգեշունչ մարդիկ։ Տեղյակ եմ, որ Շուշիի հետ կապված ծրագրեր ունեք։
-Թուրքերը, հավատարիմ իրենց հակահայ և ոխերիմ քաղաքականությանը, փորձելու են բռնագրավված տարածքներում, Շուշիում և այլուր, առկա արվեստի հրաշալի նմուշները կա՛մ ոչնչացնել, կա՛մ էլ վաճառել արտասահմանում։ Այժմ ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի միջոցով բանակցում ենք նրանց հետ մեր արժեքները վերադարձնելու ակնկալիքով։ Ես չեմ կարող մանրամասներ ներկայացնել, քանի որ նման գործընթացները հաճախ իրականացվում են անուղղակի ձևով։
-Աշխարհն այսօր շատ է փոխվել, հակամարդկայինը գրեթե ամենուր է։ Դա ազդու՞մ է կերպարվեստի վրա։
-Ցավոք, կերպարվեստը չի խուսափել այսօր աշխարհում, հատկապես եվրոպական որոշ երկրներում իրականացվող հակամարդկային և բարոյազուրկ, այլասերման ակնհայտ դրսևորումներ որդեգրած քաղաքականությունից։ Եթե արմատապես բնութագրեմ իրավիճակը, ապա վստահեցնում եմ, որ գաղափարական արվեստ աշխարհում գրեթե գոյություն չունի։ Այսինքն, 20-րդ դարը խոր անցյալում է։ Աշխարհում արվեստի ընկալման որակական մակարդակն է ընկել։
-Այնուամենայնիվ, աշխարհը, ի վերջո, դուրս կգա այս գաղափարական և գեղագիտական համավարակից։ Ո՞ր երկրներն են այսօր մնում ավանդական արվեստի պահպանման և առաջընթացի դիրքերում։
-Ճապոնիան է մաքուր արվեստի ջատագովը, այս երկրի դեսպանատունն աջակցում է հայ կերպարվեստի զարգացմանն ուղղված նախագծերին, նրանց հետ մենք համագործակցում ենք։ Իսկ կերպարվեստի համաշխարհային կենտրոններն են Մոսկվան, Շվեյցարիան, Լոնդոնը և Փարիզը։ Այնինչ Նյու Յորքում անկման շրջան է։
-Դուք կարևորում եք կերպարվեստագետների երիտասարդ սերնդի լավագույն ներկայացուցիչների հանրահռչակումն արտաքին աշխարհում։ Բայց նորավարտ նկարիչն ի սկզբանե հայտնվում է փակուղում, չունենալով ստեղծագործական տարածք, արվեստանոց։ Բնականաբար, նա լիարյուն չի կարող ստեղծագործել։ Դուք նման խնդրի ի՞նչ լուծում եք տեսնում։
-Խնդիրը իսկապես կա և մեր խմբի ծրագրերում ամրագրված էր, բայց հասկանալի պատճառներով դրանք հետաձգվեցին։ Առաջին իսկ հնարավորության դեպքում, երբ կխաղաղվի հանրապետությունը, և ինչ-ինչ տնտեսական առաջընթաց կարձանագրվի, պետական ատյանների և անհատների միացյալ ջանքերով կանցնենք գործի, անվճար արվեստանոցներ կտրամադրենք երիտասարդ տաղանդերին, նրանց կընդգրկենք մեր տարբեր նախագծերում։
Գիտեք, արվեստի ստեղծագործությունը և՛ արժեք է, և՛ գին։ Պետությունը, ներդրում կատարելով նկարիչների վրա, նրանց համար ապրելու և ստեղծագործելու նպատակով պայմաններ ստեղծելով և մասնակցելով ոչ պետական կազմակերպությունների կողմից իրականացվող տարբեր ծրագրերին ու նախագծերին, կարող է իր շահաբաժինն ունենալ։
-Հայտնի է, որ կերպարվեստի համաշխարհային բիզնեսում դարեր շարունակ առաջին ջութակի դերում հրեաներն են։ Մենք, որպես կերպարվեստային ազգ, տեսանելի չենք այդ բնագավառում, որտեղ ահռելի գումարներ են շրջանառվում։ Ո՞րն է նրանց հաջողության բանալին։
-Հրեաները սերտորեն համախմբված են, մենք համախմբվում ենք, երբ դանակը ոսկորին է հասնում։ Նրանք, հավատացեք, որ մեզնից ոչ ավելի խելացի են, ոչ էլ ավելի հին պատմություն ունեն։ Բայց չեղած տեղից պետություն ստեղծեցին, այնինչ մենք պետություններ ենք շարունակ ստեղծում և պարբերաբար կործանում դրանք։ Հրեաները, ի դեպ, մուրացիկներ չունեն, նրանք ցանկացած ազգային ծրագրի շուրջ իսկույն համախմբվելով մեծ խնդիրներ են լուծում։ Այդպես է դարեր շարունակ։ Նրանց հետ կերպարվեստի բնագավառում կարելի է աշխատել առանց որևէ բարդույթի։
Ի դեպ, իմ տոհմում և՛ ռուսներ կան, և՛ հրեաներ, և բնականաբար հայեր։ Բայց ես հայ ազգային կերպարվեստի ջատագովն եմ։
-Ամփոփիչ հարցս սա է. ի՞նչ եք ակնկալում 2021-ից։
-2021-ին, հավատացած եմ, որ մեր երկիրը կվերականգնի իր անկախ պետականությունը, և հայ ազգային մշակույթն ու արվեստը կդառնան պետության զարգացման գործոններ։
Հարցազրույցը՝
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ